Makieta Arti

tkarkady
Posty: 264
Rejestracja: 06 sie 2010, 12:19
System DCC: PIKO SmartBox®, SmartController®, S88 Tams, LDT

Re: Makieta Arti

Post autor: tkarkady »

Arti pisze:...Jaka powinna być długość bloku?
Dużo zależy od prędkości z jaką pociąg wjeżdża do bloku i od ustawionej w dekoderze drogi hamowania . Z moich doświadczeń wynika że dla lokomotyw H0 wjeżdżających do bloku z prędkością 60-65 km/h minimalna długość bloku to około 80 cm . Oczywiście przy krótszym bloku program również zatrzyma loka ale nienaturalnie szybko a to źle wygląda i na dodatek dekoder dźwiękowy nie wygeneruje pisku hamulców :(
Arti pisze:....wyjechanie lokomotywy z bloku i powrót do tego samego bloku zajętego przez wagony - z oświetleniem lub opornikami - z drugiej strony. Czy taki manewr jest możliwy do automatycznego wykonania?
Jest to zrobienia zdarzeniami albo prościej dwoma lub trzema zdefiniowanymi przejazdami .

PS. Może pokaż cały układ torowy jaki zaprojektowałeś a nie tylko tę pętlę ;)
H0 DCC i FCS
YouTube
Awatar użytkownika
Arti
Posty: 18
Rejestracja: 06 sty 2013, 00:35

Re: Makieta Arti

Post autor: Arti »

To miód na moje uszy - a już straciłem nadzieję.

Co do makiety to jest to plan jednej półki z możliwością odejścia z pętli wzdłuż kolejnej ściany - u mnie okiennej. Myślę więc o demontowanym łączniku. Jest to jednak pozostawienie sobie furtki na przyszłość. Teraz chcę zrealizować przede wszystkim ten projekt.
Na niebiesko zaznaczyłem tory w budynku lokomotywowni. W górnej lewej części planuję postawienie budynku dworca z magazynem. Perony po obu stronach pierwszego od góry toru przelotowego. Przed pętlą na żółto to oczywiście bocznica.
Załączniki
TT_półkaTV_gbb.jpg
tkarkady
Posty: 264
Rejestracja: 06 sie 2010, 12:19
System DCC: PIKO SmartBox®, SmartController®, S88 Tams, LDT

Re: Makieta Arti

Post autor: tkarkady »

Arti pisze:Na niebiesko zaznaczyłem tory w budynku lokomotywowni. W górnej lewej części planuję postawienie budynku dworca z magazynem. Perony po obu stronach pierwszego od góry toru przelotowego.
Pomysł z tą ukrytą pętlą mi się podoba ale układ stacji zdecydowanie bym zmienił . Stojący pociąg na tym torze "przelotowym" odcina lokomotywownię od reszty makiety . Zresztą wyjazd z lokomotywowni bezpośrednio na ten tor też jest mocno dyskusyjny. W tym układzie torem głównym jest raczej tor drugi od góry jako przedłużenie toru szlakowego. Dlaczego nie zaadoptujesz układu jakiejś realnie istniejącej kiedyś lub obecnie stacji :?:
Na tej stronie masz dziesiątki prawdziwych układów , naprawdę warto to jeszcze przemyśleć ;)
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/inde ... 2%C3%B3wna
H0 DCC i FCS
YouTube
Awatar użytkownika
Arti
Posty: 18
Rejestracja: 06 sty 2013, 00:35

Re: Makieta Arti

Post autor: Arti »

A czy teraz jest to do zaakceptowania?
Załączniki
stacja południowa v2gbb.jpg
tkarkady
Posty: 264
Rejestracja: 06 sie 2010, 12:19
System DCC: PIKO SmartBox®, SmartController®, S88 Tams, LDT

Re: Makieta Arti

Post autor: tkarkady »

Nie zrozum mnie źle , napisałem to co napisałem żeby zachęcić Cię do wykorzystania autentycznego układu torowego jakiejś realnie istniejącej stacji . To zawsze będzie miało większą wartość z modelarskiego punktu widzenia niż wymyślony układ ;) , bez względu na to jaki jest . To Twoja makieta i zrobisz co zechcesz , nie istotne czy to jest przez kogoś do zaakceptowania czy nie.
Ten poprawiony wygląda deczko lepiej od poprzedniego .
H0 DCC i FCS
YouTube
Awatar użytkownika
Arti
Posty: 18
Rejestracja: 06 sty 2013, 00:35

Re: Makieta Arti

Post autor: Arti »

Dziękuję za rady, choć teraz wiadomo już dlaczego nie ujawniałem planów całej półki tylko jej część. Problem polega jednak, jak zawsze, na miejscu. Szerokość półki ma 40 cm i już przekracza o 5 cm zakładaną na wstępie - wchodzi na ciąg komunikacyjny w mieszkaniu. Dodatkowo dolny lewy róg powinienem zaokrąglić z tego samego powodu. Elementem oddzielającym pętlę od bocznicy jest telewizor, więc ten kawałek z bocznicą musi być demontowany i stąd ten skos samej półki. No a na koniec dochodzi kwestia rozstawu torów stacyjnych. Firmowy odstęp między osiami torów to 43 mm, gdy modelowy to 38 mm. Aby go uzyskać bez rżnięcia rozjazdów (czego zdecydowanie wolałbym uniknąć a i tak nie wiadomo czy by to pomogło) naprawdę trzeba kombinować. Sądzę, że w tych realiach przenieść to ja bym mógł może mijankę. A i tak w poprawionej wersji odstęp ostatniego dolnego toru robi się 43 mm i brak mi jakiegokolwiek pomysłu by takie rozsunięcie torów stacyjnych czymś usprawiedliwić.

No ale jak się już publicznie zbłaźniłem, to może kilka słów - najchętniej potwierdzenia - że przy takim układzie torowym można zrealizować zmianę czoła pociągu. Przyznam, że od tego uzależniam wybór sposobu sterowania makietą.
tkarkady
Posty: 264
Rejestracja: 06 sie 2010, 12:19
System DCC: PIKO SmartBox®, SmartController®, S88 Tams, LDT

Re: Makieta Arti

Post autor: tkarkady »

Brak miejsca jest naszym wspólnym "wrogiem" :D
O zbłaźnieniu się w ogóle nie może być mowy , forum po to jest żeby pokazywać i o tym dyskutować.
Życzę powodzenia w realizacji tej makiety i czekam na fotki z "placu budowy" :)
H0 DCC i FCS
YouTube
Awatar użytkownika
Arti
Posty: 18
Rejestracja: 06 sty 2013, 00:35

Re: Makieta Arti

Post autor: Arti »

Niestety wbicie szpadla pod kamień węgielny trochę przesuwa się w czasie, ale może to lepiej. Przemyślałem jeszcze raz swoje plany, poszerzyłem półkę (2 cm - może da się jeszcze przejść :D ), skróciłem tory stacyjne i wyszło mi coś takiego.
To chyba ostateczny kompromis pomiędzy tym co bym chciał, a tym co jest możliwe.

Jednak największy problem mam z rozmieszczeniem odcinków izolowanych i bloków na pętli. Jest to newralgiczny moduł na makiecie i od prawidłowego jego działania zależeć będzie imitacja ruchu na widocznych torach. Nie mogę sobie z tym sam poradzić i proszę o pomoc.
Wrócę do pierwszego rysunku pętli. Najgorszy chyba jest obszar działania pętli zwrotnej (żółty kolor). Umieszczać tu jeden - na całość - blok i odcinek izolowany, czy dwa - pierwszy na odcinku A-B i drugi w części D. A może trzeba trzy - pierwszy A do rozjazdu (tylko którego?), drugi w części D, trzeci w części B. Składy, które będą wjeżdżać na pętlę (przewidywane to jest tylko z kierunku A), zajmą albo część A-D albo A-B, natomiast lokomotywa luzem zajmie docelowo tylko część D (po wjeździe z części A lub F o ile się oczywiście zatrzyma by przepuścić inny pociąg). No i żeby było weselej wyjazd lokomotywy luzem z odcinka D nie może odbywać się jednocześnie (tak sądzę) z wjazdem na odcinek A i z wyjazdem z odcinka B innego składu z uwagi na polaryzację prądu w torach i możliwe sprzeczne sygnały do modułu pętli zwrotnej.
Jeszcze raz błagam o pomoc - a czujniki zajętości toru i moduły informacji zwrotnej już zamówione.

PS. Czy cennik GbbKolejka jest aktualny?
Załączniki
TT_półkaTV_v2gbb.jpg
pętla dla gbb.jpg
tkarkady
Posty: 264
Rejestracja: 06 sie 2010, 12:19
System DCC: PIKO SmartBox®, SmartController®, S88 Tams, LDT

Re: Makieta Arti

Post autor: tkarkady »

Wystarczy zastosować jeden moduł pętli . Trzeba by wyizolować tory które zaznaczyłeś na żółto . Przerwy w szynach najlepiej zrobić jak najbliżej rozjazdów (można będzie je wykorzystać do utworzenia bloków).
Na odcinku F-D który wydaje się być najkrótszy , musi się zmieścić (między ukresami) najdłuższy pociąg .
Sterowanie tym układem Gbbkolejką nie powinno stanowić większego problemu.
Najlepiej gdyby w każdym z trójkątów znajdowały się 3 bloki A-G-F i D-B-C , oczywiście w każdym z nich musi się zmieścić pociąg . Obawiam się że żeby to zrealizować będziesz musiał całą pętlę znacznie powiększyć . Obecne odległości między rozjazdami pozwolą Ci chyba tylko na jazdę samymi lokomotywami ;)
H0 DCC i FCS
YouTube
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Makieta Arti

Post autor: gbbsoft »

Najlepiej to rozłóż sobie tory na dywanie, próbuj i testuj...
ODPOWIEDZ