Kolejka Tomka

ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Re: Kolejka Tomka

Post autor: ToTom »

Ok. A zatem czekam i w takim razie zrobię sobie na razie wersję bez tego rozwiązania.

Schemat mojej kolejki:
X - punkty cięcia torów.
A i B - punkty zasilania dla sekcji A (booster) B (centralka).
Ka1-8 - kontaktrony lewa sekcja w informacji zwrotnej.
Kb1-4 - kontaktrony prawa sekcja w informacji zwrotnej.
Białe prostokąty - bloki pomiędzy którymi będą jeździć pociągi osobowe.

Przejazdy drogowe mam trzy - "A" na dole, "B" na górze, "C" przy składzie paliw. Przejazd B - załatwione - F2 dla aktywnej lokomotywy - zdarzenie w bloku - przy wjeździe z lewej lub po ruszeniu z bloku w lewo. Pozostałe wymagają jakiegoś liczenia - na razie będzie na podstawie czasu po wyjeździe z każdego bloku stacyjnego w lewo.

Zostały mi 4 porty informacji zwrotnej, ale nie mam pomysłu, gdzie wstawić kontaktrony. Szkoda mi ich na uruchamianie F2 przy przejeździe :)

Jestem na etapie pisania zdarzeń dla lokomotyw i bloków. Na razie wszystko co chciałem działa:
- jazda od bloku do bloku w wybranym kierunku. Ponieważ stawiam na sterowanie dotykowe, to realizuję to rozkładami - włączam/wyłączam je urządzeniem. Mogę również rozkład zatrzymać na dowolnej stacji przyciskiem pauza. Po wyłączeniu urządzenia rozkład podejmuje dalszą jazdę.
Załączniki
Zrzut ekranu (64).png
ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Re: Kolejka Tomka

Post autor: ToTom »

Dziś trwały prace manualne nad pagórkiem w środku. I tak mi przyszło do głowy: co by było gdyby na najdłuższej pętli jeździły 2 pociągi? Można to zrealizować tylko z dwoma blokami? Czy trzeba trzeci blok, np. w miejscu zaznaczonym kropką? A jeśli tak, to ile kontaktronów tam dać? Wystarczy jeden?
Załączniki
Zrzut ekranu (64)a.png
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Kolejka Tomka

Post autor: gbbsoft »

Musi być trzeci blok w pętli, albo jakieś zjazdy z pętli.
Dla bloku, to muszą być dwa kontaktrony, aby można było jeździć w obie strony.
ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Re: Kolejka Tomka

Post autor: ToTom »

gbbsoft pisze: 20 lut 2019, 17:15 PS. Dopisałem sobie do listy "todo": "czekaj x cm jazdy loka" zamiast "czekaj x sek". Ale to większa rzecz i musze (a) przemyśleć (b) znaleźć na to czas...
Teraz, kiedy lokomotywy zatrzymują mi się w różnym miejscu bloku (celowo, zależnie od ilości wagonów), dystans od czujki byłby zdecydowanie lepszy niż czas od ruszenia pociągu z bloku :(
Idealnie, jakby to był czas od uruchomienia informacji zwrotnej...
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Kolejka Tomka

Post autor: gbbsoft »

no to "czekaj x sek" już jest...
ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Re: Kolejka Tomka

Post autor: ToTom »

Aj, oczywiście miałem na myśli:
"Idealnie, jakby to był dystans od uruchomienia informacji zwrotnej..."

Czas jest mało precyzyjny.
Jeśli lok rusza 1 cm od kontaktrona, to dopiero się rozpędza. W czasie 2 sek przejedzie powiedzmy 20 cm.
Jeśli lok rusza 30 cm od kontaktrona, to już jest rozpędzony i w czasie 2 sek przejedzie powiedzmy 50 cm.
Czas od ruszenia pociągu był w miarę ok kiedy lokomotywy ruszały dokładnie z tego samego miejsca.

Ale zdaję sobie sprawę, że to zabawka i może niepotrzebnie szukam mega precyzji...
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Kolejka Tomka

Post autor: gbbsoft »

Jestem wstanie zrobić tylko takie opóźnienie:
- z bieżącej lokomotywy biorę aktualny numer kroku,
- na podstawie tabeli profilowania przeliczam na cm/s,
- na tej podstawie przeliczam parametr podany w cm na sekundy opóźnienia i tyle sekund czekam.

Nie jestem wstanie wiedzieć, że lok się właśnie rozpędza lub/i zwalnia.
ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Re: Kolejka Tomka

Post autor: ToTom »

gbbsoft pisze: 27 lut 2019, 10:03 Jestem wstanie zrobić tylko takie opóźnienie:
- z bieżącej lokomotywy biorę aktualny numer kroku,
- na podstawie tabeli profilowania przeliczam na cm/s,
- na tej podstawie przeliczam parametr podany w cm na sekundy opóźnienia i tyle sekund czekam.
Bardzo chętnie sprawdzę u siebie :)
Żeby nie było, że tylko teoretyzuję, to zamieszczam filmik. Widać na nim, że zastosowane jest wszystko o co pytałem.
Cztery pociągi na trzech pętlach śmigają aż miło.
https://youtu.be/3Mq_WjZD0Xs
ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Re: Kolejka Tomka

Post autor: ToTom »

Po dalszej optymalizacji udało się jednocześnie puścić 5 pociągów (3 są w ruchu, 2 czekają).

Mam prośby:
1. Mam jakiś problem z rozkładami, ale nie umiem znaleźć, bo teoretycznie działają (chwilowo bawię się autoprzejazdami). Screen - taki komunikat mam po połączeniu systemu DCC.
2. Gdzieś na forum czytałem, że nie mogę sam usunąć elementów, które są częściami przejazdów (których nie mam zdefiniowanych). To był efekt jakiegoś błędu i musiałeś zrobić to sam. Załączam plik a zbędne elementy są na dole (zaznaczyłem na screenie).
3. Jak ustawię lokomotywę na torach i w bloku, za nią po lewej wagony, a potem uruchomię autoprzejazd, który ma możliwość jazdy w obu kierunkach, to skąd program wybiera kierunek? Jak zrobić, żeby jechał w tym, który ja chcę? Na razie robię tak, że puszczam pociąg ręcznie i potem on już jeździ w "dobrą" stronę. Może da się to jakoś zdefiniować?

Z góry dzięki!
Załączniki
2018_lut_40.plansza
(2.73 MiB) Pobrany 186 razy
Zrzut ekranu (8).png
Zrzut ekranu (10).png
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Kolejka Tomka

Post autor: gbbsoft »

Nie da się tego zdefiniować. Właśnie poprzez puszczenie do innego bloku to się definiuje. Chyba można puścić i od razu anulować przejazd.
ODPOWIEDZ