Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: reticulan »

Zaczynam powoli zagłębiać się w automatyzacje ruchy na makiecie i jak zwykle mam kilka pytań. Na początek proszę o ewentualne przeniesienie tematu do odpowiedniego rozdziału na forum, jeśli się nie wstrzeliłem. Przeznaczeniem tego tematu jest dokładne zrozumienie logiki działania przejazdów i autoprzejazdów.

Jako że wymieniłem już z Piotrem kilka mail poniżej wklejam kilka, być może istotnych informacji.

reticulan --->

Cześć Piotrze. Mam kilka pytań na temat informacji zwrotnej, bloków oraz przejazdów. Używam wersji programu LEKKIEJ nr 1.74.6620.38184. Jak wiadomo wersja lekka jest okrojona o działanie informacji zwrotnej na której opierają się autoprzejazdy i cała koncepcja bloków. Na pewno będę robił upgrade do pełnej wersji niedługo ale póki co chciałbym wiedzieć kilka rzeczy

Czy wersji lekkiej jestem w stanie zasymulować (tylko w programie oczywiście) autoprzejazdy?? Czy loki będą wybierały najkrótsze trasy, zmieniały światła itp. bez podłączenia do systemów DCC. Czy jest to także zablokowane? Pytam bo chciałem przećwiczyć "na sucho" ten element programu, potrenować sobie, nauczyć się. I jak już zainstaluje informacje zwrotną i dokonam upgradu programu, to byłbym już trochę obeznany.

gbbsoft --->

Będzie działać, ale: lok z bloku A zostanie puszczony do bloku B, ale jak dojedzie do bloku B, to program nie zatrzyma go.


reticulan --->

Potestowałem trochę rozkłady jazdy, i działają ale ręcznie muszę przepychać loki z bloku do bloku, komendą "lok już w następnym bloku" a tak poza tym, start rozkładu, opóźnienia, postoje itp działa. Nie wiem jeszcze jaka jest różnica praktyczna pomiędzy rozkładem jazdy a autoprzejazdem, skoro każdy wykonuje polecenia zadane w blokach i każdy wybiera najkrótszą drogę do celu..

gbbsoft --->

Autoprzejazdy to automaty, które przepychają loka z bloku do bloku. Jak widzą loka w bloku wejściowym, to próbują go przepchnąć do bloku wyjściowego. Fajne są np. do ukrytych stacji lub tam, gdzie wykonuje się rutynowe działania ciągle.

Rozkład jazdy to lista przejazdów między blokami związana z upływającym czasem, zegarem modelarskim.
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: reticulan »

Potestowałem trochę rozkłady jazdy i jest tak jak piszesz. Natomiast autoprzejady przepychają loki w zasadzie do losowych bloków w zależności który jest wolny a który zajęty. Mam racje?? Teraz jeszcze zostało mi pytanie o przejazdy. Na czym polegają i jest ich sens stosowania jeśli używamy autoprzejazdów i rozkładów. Ale powiem ci ze rozkłady są w dechę.

1. Na koniec mam jeszcze pytanie. Skąd program wie na której lokomotywie ma zastosować dany rozkład jazdy.

2. Skąd program wie w którym miejscu bloku znajduje się aktualnie lokomotywa. Będę używał odcinków wykrywania zamiast kontaktronów.

3. Gdzie określa się prawdopodobieństwo losowania do którego bloku ma być przepchnięta loka

4. Czy lepiej jest używać 28 kroków czy 128 do sterowania lokomotywami.

5. Czy jak sprofiluje loka za pomocą 28 kroków to po przestawieniu na 128 kroków profilowanie będzie działać poprawnie??

6. Załączam jeszcze plik według którego proszę o wyjaśnienie działania i przeznaczenia parametrów zakreślonych na czerwono?
Załączniki
autoprzejazdy.jpg
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: reticulan »

7. Proszę o wytłumaczenie, jak ustawić autoprzejazd który realizował by przepychanie loka z blok 5 do 6, z 5 do 7 oraz z 5 do 8 z tym samym prawdopodobieństwem w/g poniższego schematu. Dołączyłem jeszcze plik z ustawieniami bloków, każdy blok mam tak samo ustawiony. Podczas moich symulacji lok przepychany jest raz do 6 a raz do 7 bloku, nigdy do 8 bloku:( dlaczego?? Gdzieś czytałem, (ale mogę się mylić) że wybierana trasa ma znaczenie ile jest po drodze zwrotnic, Podobno każda zwrotnica ma swoją tzw. wagę. I inna waga jest dla zwrotnic "na wprost" a inna dla zwrotnic "w bok" Czy to jest prawda z tymi wagami czy głupot się naczytałem?
Załączniki
autoprzejazdy 2.jpg
autoprzejazdy 3.jpg
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2179
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: gbbsoft »

reticulan pisze: 23 lip 2018, 22:44 1. Na koniec mam jeszcze pytanie. Skąd program wie na której lokomotywie ma zastosować dany rozkład jazdy.
Nie wie. Jeżeli o danej godzinie w danym bloku pojawi się lok, to go puszcza. Rozkład jazdy może być dla lokomotywy albo dla bloku (albo dowolna ich kombinacja). Przy pierwszej wersji jest to wtedy prowadzenie danego loka. Przy drugiej prowadzenie bloku lub stacji
reticulan pisze: 23 lip 2018, 22:44 2. Skąd program wie w którym miejscu bloku znajduje się aktualnie lokomotywa. Będę używał odcinków wykrywania zamiast kontaktronów.
Na początku ty określasz w którym bloku jest który lok. A potem program śledzi przejazdy między blokami, więc wie w którym bloku jest który lok.

Przy okazji uwaga: kiedyś został program przystosowany do obsługi stacji w module, w którym lok wjeżdża z sąsiednich modułów. Można blok wjazdowy oznaczyć ‘Pytaj o przydzielenie lokomotywy po wykryciu nieznanej w bloku’. Wtedy, jeżeli w bloku nie ma loka, a informacja zwrotna da sygnał, że cos się pojawiło, to program pyta, który lok wjechał. Podobnie wyjazd z bloku w jednym z kierunków może powodować „zniknięcie” loka z planszy.
W realiach makiety można to wykorzystać przy obsłudze bocznicy, jeżeli nie chcemy, aby program śledził loki aż tak daleko.
reticulan pisze: 23 lip 2018, 22:44 3. Gdzie określa się prawdopodobieństwo losowania do którego bloku ma być przepchnięta loka
Okresla się to w parametrach rozjazdów: "Szukanie najkrótszej drogi". Program działa tak:
- znajduje wszystkie drogi z bloku A do bloku B.
- dla każdej drogi sumuje "preferencje" w rozjadach
- usuwa te drogi, na których występuje "Preferencja"=-1
- losuje drogę tak, że czym większa preferencja (w stosunku do największej preferencji) tym mniejsze prawdopodobieństwo wylosowania.

Można to sobie wyobrazić tak, że "preferencja" oznacza ilość rozjazdów. "1" jeden rozajazd. "2" dwa rozjazdy. Czy więcej rozjazdów tym mniejsze prawdopodobieństwo wylosowania.
reticulan pisze: 23 lip 2018, 22:44 4. Czy lepiej jest używać 28 kroków czy 128 do sterowania lokomotywami.
Nie wiem. Musisz sam sprawdzić. Czasami nadmiar jest niepotrzebny. Zauważ, że nikt ponad 128 już nie wychodzi, choć technicznie jest to już dawno możliwe…
reticulan pisze: 23 lip 2018, 22:44 5. Czy jak sprofiluje loka za pomocą 28 kroków to po przestawieniu na 128 kroków profilowanie będzie działać poprawnie??
Tak. Program będzie estymował profil dla 128 kroków.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2179
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: gbbsoft »

reticulan pisze: 23 lip 2018, 22:44 6. Załączam jeszcze plik według którego proszę o wyjaśnienie działania i przeznaczenia parametrów zakreślonych na czerwono?

"Wymagana rezerwacja wyjazdu" - jeżeli w Autoprzejeżdzie sa bloki pod rząd: A, B, C oraz w bloku B jest ustawona ta opcja, to program ustawi drogę z A do B tylko jak będzie mógł zarezerwować drogę z B do C. Lok w bloku B się zatrzyma.

"Bez zatrzymania" - Jeżeli w Autoprzejeździe są bloki pod rząd: A, B, C oraz w bloku B jest ustawiona ta opcja, to program ustawi drogę z A do B oraz z B do C. Jeżeli nie może ustawić drogi z B do C, to także nie ustawi drogi z A do B. W ten sposób lok w bloku B nie zatrzyma się.

"Próbuj bez zatrzymania" - jeżeli w Autoprzejeździe sa bloki pod rząd: A, B, C oraz w bloku B jest ustawiona ta opcja, to program ustawi drogę z A do B oraz spróbuje ustawić drogę z B do C, aby lok w B się nie trzymał. Jeżeli nie uda się ustawić drogi z B do C, to droga z A do B i tak zostanie ustawiona i lok w B się zatrzyma. Patrz także następna opcja:

"Próbuj - % prawdopodobieństwa" - określa z jakim prawdopodobieństwem program próbuje opcji "Próbuj bez zatrzymania". 100% oznacza "zawsze próbuj". 50% oznacza, że "próbuje statystycznie co drugi raz". itd
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2179
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: gbbsoft »

ad7.

Ustaw wagi (preferencje) w rozjazdach Z15 i Z16 na "1"
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: reticulan »

gbbsoft pisze: 24 lip 2018, 19:48 ad7.

Ustaw wagi (preferencje) w rozjazdach Z15 i Z16 na "1"
No i git:) teraz działa.

A co oznacza opcja "Pokaż w lokalnym menu" i gdzie się to menu znajduje? jak je wywołać?
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2179
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: gbbsoft »

"lokalne menu" to menu pojawiające się po naciśnięciu prawego klawisz myszki.

Zaznaczenie "Pokaż w lokalnym menu" powoduje, że dany autoprzejazd pojawi się w lokalnym menu danego bloku w danym jego końcu.
Trzeba nacisnąć prawy klawisz myszki na końcu bloku, na ostatnim kwadraciku.
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: reticulan »

Cześć. Wraca temat automatyzacji bezkolizyjnego przejazdu. Poniżej przedstawiam problem.

Mamy pętlę zewnętrzną i wewnętrzną. Na pętle zewnętrzną jest tylko jeden wjazd i wyjazd, więc dwa loki nie mogą się poruszać bezkolizyjnie po tej samej pętli w przeciwnych kierunkach.

1. Jak zapobiec sytuacji w której lok jadący po pętli wewnętrznej wjeżdża na pętle zewnętrzną wówczas gdy na zewnętrznej porusza się lok w przeciwnym kierunku (RYS 1). JAZDA ZABRONIONA

2. Jak jednocześnie z rozwiązaniem punktu pierwszego umożliwić wjazd loka z pętli wewnętrznej gdy loki poruszają się w tym samym kierunku (RYS 2). JAZDA DOZWOLONA

Jak wdrożyć oba rozwiązania jednocześnie stosując autoprzejazdy lub rozkłady. Na tę chwilę loki po prostu się zatrzymują zapobiegając zderzeniu i oczywiście nie mogą znaleźć drogi do następnego bloku (co jest logiczne). Zawracanie i zmiana kierunku jazdy nie wchodzi w grę.
Załączniki
kolizja.png
brak kolizji.png
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2179
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Podstawy działania przejazdów i Autoprzejazdów

Post autor: gbbsoft »

W Autoprzejazdach jest opcja "wymagana rezerwacja wyjazdu". Spróbuj się tym pobawić.
Opcja powoduje, że przed pozwoleniem wjechania do bloku, program rezerwuje drogę do dalszego bloku. Jeżeli w następnym bloku ta opcja też jest ustawiona, to robi to dalej. Ale to raczej służy do rezerwacji drogi aż do rozjazdu (np.: w tunelach, gdzie jest kilka bloków), a w twoim przypadku po drodze może być lok. Program nie rozpozna, w którym kierunku on jedzie, a przecież od tego powinna chyba zależeć jego reakcji. To za mądre dla programu...

W sumie to program nie jest "jasnowidzem" i nigdy nie przewidzi, czy lok jadący w moim kierunku po przejechaniu jednego bloku tam się nie zatrzyma i nie zmieni kierunku, więc mój wjazd z pętli wewnętrznej na zewnętrzną, mimo że początkowo wyglądał na bezsensowy, w końcu okazuje się sensownym... :-)

PS. A może lepiej użyć RozkładuJazdy, gdzie ułożysz konkretną drogę dla loków, niż AutoPrzejazdy, które raczej służą do "przepychania" loków między blokami.
ODPOWIEDZ