Blok - parametry przejazdu.

Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

ad1. Ważne jest aby CV3 i CV4 w programie przy loku zgadzało się z CV w dekoderze. Wartość taka istotna nie jest. CV3/4 jest używane we wzorze na wyliczenie drogi hamowania, który jest opisany w normie NMRA

ad2. Chodzi o to, że lok jest profilowany bez wagonów. Jak później do loka doczepisz 40 wagonów, to są opory ruchu, które powodują, że lok jedzie wolniej i hamuje szybciej, niż to wynika ze wzoru/profilowania. "Kompensacja obciążenia" powoduje bieżące korygowanie prędkości w zależności od obciążenia. Dodatkowo przejeżdżanie przez rozjazdy też nie jest idealne. itp.
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

Jeszcze w tym temacie doczytałem się podejrzeń że kolega ma za krótki blok. W takim razie czy istnieje minimalna długość bloku której należy przestrzegać? U mnie na makiecie, na stacji kolejowej mam 4 zwrotnice a pomiędzy nimi jest jeden tor o długości 200mm.

Jak wiadomo nie powinno się umieszczać w odcinkach wykrywania zwrotnic.

1. Czy 200 mm to nie za mało na odcinek wykrywania??
2. Dla wolno jadącej loki pewnie nie ale dla szybko jadącej??
3. Czy jest sens tworzenia tak krótkiego odcinka wykrywania?
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

Nie ma pojęcia najkrótszego bloku. Długość bloku powinna być taka, aby loki, które planujesz tam puszczać, zdążyły się zatrzymać od momentu wykrycia do miejsca zatrzymania. A to już zależy m.in. od CV4 oraz od planowanej maksymalnej szybkości.

Jak nie zdąży możesz:
- wydłużyć blok
- zmniejszyć CV4
- zwolnic max prędkość
- zrezygnować z zatrzymywania w tym bloku
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

ok .dziękuje wszystko jasne, blok ten będzie służył właściwie tylko do "odpalania" zdarzeń.

Jeszcze jedno pytanie techniczne na temat zachowania się loka, bo nie mam jak sprawdzić (brak zainstalowanej jeszcze informacji zwrotnej).

1. Lok wjeżdża z prędkością 80 km/h do bloku A, w którym jest ustawiona prędkość przejazdu 40 km/h zwalnia do 40km/h, i co dalej po opuszczeniu bloku będzie nadal jechał z tą prędkością 40 km/h czy wróci do 80km/h? (zakładamy że za blokiem a nie ma innych ograniczeń).

2. Lok wjeżdża z prędkością 80 km/h do bloku A, w którym jest ustawiona prędkość przejazdu 40 km/h, ale nie zdąży wyhamować do 40 km/h i....?

2a. Jedzie dalej z prędkością do której zdążył wyhamować?
2b. Próbuje dalej wyhamowywać do prędkości 40 km/h?
2c. Wraca do prędkości 80 km/h?
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

ad1. Z tego co pamiętam, to będzie jechał dalej z prędkością 40km/h. Pamiętam, że był to problem. Chyba rozwiązaniem było zmiana prędkości na bloku wyjazdowym.

ad2. zawsze zdąży wyhamować. Może to ew. zrobić w innym miejscu niż byś chciał... :-) (czyli 2b).
Program po prostu ustawia nową prędkość, a lok zwalnia zgodnie z CV3. Jeżeli lok nie zatrzymuje się w bloku, to programu nie interesuje gdzie udaje mu się osiągnąć prędkość 40km/h. Może to się odbyć nawet kilka metrów za stacją, jeżeli wszystko jest źle ustawione...

Pamiętaj, że samym procesem zwalniania zajmuje się dekoder w loku, a nie program. Program tylko ustawia prędkości (i ewentualnie wewnętrznie liczy ile lok przejedzie, jeżeli do czegoś mu to potrzebne, na podstawie wzoru z norm NMRA).
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

Odpowiedz 2b najbardziej mi odpowiada. Bo to oznacza ze w bardzo krotkim bloku 15-20cm moge dac rozkaz rozpoczecia hamowania. Potem lok przejdza rozjazd i wpada do kolejnego bloku zatrzymujac sie. W ten sposob ominal bym problem bardzo krotkiego bloku pomiedzy rozjazdami na stacji osobowej chcac dosc plynnie zatrzymac loka przed semaforem. Oczywiscie bedzie to wymagalo troche testow.
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

W załączniku plik z zaplanowaną trasą loka.

Lok startuje z bloku 2 do bloku 3. W bloku 2 pojawia się sygnał S1.. i pytanie...

W którym miejscu powinienem ustawić sygnał powtarzający żeby wyświetlił prawidłowo powtórzenie sygnału z bloku 2 (sygnał Sp1), a w którym tarcze ostrzegawczą?
Załączniki
start stop.jpg
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

reticulan pisze: 25 lip 2018, 20:46 Odpowiedz 2b najbardziej mi odpowiada. Bo to oznacza ze w bardzo krotkim bloku 15-20cm moge dac rozkaz rozpoczecia hamowania. Potem lok przejdza rozjazd i wpada do kolejnego bloku zatrzymujac sie. W ten sposob ominal bym problem bardzo krotkiego bloku pomiedzy rozjazdami na stacji osobowej chcac dosc plynnie zatrzymac loka przed semaforem. Oczywiscie bedzie to wymagalo troche testow.
No, nie do końca. Bo lok co prawda zatrzyma się w następnym bloku, ale na planszy będzie umieszczony w poprzednim bloku...
Chyba, że na krótkim bloku nie dasz rozkazu hamowania tylko rozkaz bardzo wolnej jazdy...
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

reticulan pisze: 26 lip 2018, 18:06 W załączniku plik z zaplanowaną trasą loka.

Lok startuje z bloku 2 do bloku 3. W bloku 2 pojawia się sygnał S1.. i pytanie...

W którym miejscu powinienem ustawić sygnał powtarzający żeby wyświetlił prawidłowo powtórzenie sygnału z bloku 2 (sygnał Sp1), a w którym tarcze ostrzegawczą?
Z tego co pamiętam: sygnał powtarzający/tarcze ostrzegawczą należy umieścić przed blokiem 2 (na planszy na torze, ale poza blokiem), ale nie dalej niż do pierwszego rozjazdu.
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

ok działa.
ODPOWIEDZ