Blok - parametry przejazdu.

reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

gbbsoft pisze: 25 lip 2018, 09:47 Nie ma pojęcia najkrótszego bloku. Długość bloku powinna być taka, aby loki, które planujesz tam puszczać, zdążyły się zatrzymać od momentu wykrycia do miejsca zatrzymania. A to już zależy m.in. od CV4 oraz od planowanej maksymalnej szybkości.
A czy z kolei pojęcie najdłuższego bloku (odcinka izolowanego) istnieje?
Jakich długości odcinków nie powinno się przekraczać ze względów praktycznych.

Bo rozumiem, że im więcej odcinków, (w miarę rozsądku) tym lepsze odwzorowanie rzeczywistego położenia loków względem programu.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

Z długością nie należy przesadzać, bo wtedy wzrasta prawdopodobieństwo, że lok jedzie niezgodne z normami i nie staje tam, gdzie byśmy chcieli.
Lepsze są odcinki izolowane proste niż na łuku, bo na łuku są większe opory ruchu.

Wg mnie odcinek izolowany powinien być przede wszystkim w dwóch miejscach:
- "przy peronie" miedzy semaforami wyjazdowymi
- przed semaforami wjazdowym

W pierwszym wypadku długość wyznacza najczęściej odległość między semaforami wyjazdowym.
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

No tak. Mnie wyszło 27 odcinków izolowanych, z tego jakieś 30% jest z semaforami, reszta po prostu takie przelotowe bloki które będą uruchamiały ewentualnie jakieś zdarzenia. Odcinki izolowane mam jeden za drugim z pominięciem rozjazdów oczywiście. Np jak mam bocznice o długości ok 4,5m to podzieliłem ją sobie na 2 bloki. Jedna prosta dłuższa ok 5,5m podzielona na 3 bloki, byłaby pomocna np do profilowania loków. Generalnie wyszło mi że cała makieta 55m torów jest jednym wielkim zbiorem odcinków izolowanych. Czy tak może być, czy taka ilość odcinków nie przeszkadza w niczym oprócz większej ilości okablowania.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

Pamiętaj, że bloki na planszy mogą być tylko na linii prostej.
Awatar użytkownika
Wmac127
Posty: 319
Rejestracja: 12 lut 2017, 16:20
System DCC: XpressNet; LENZ - LZV100, LH100, LH01

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: Wmac127 »

reticulan pisze: 30 lip 2018, 20:17 No tak. Mnie wyszło 27 odcinków izolowanych, z tego jakieś 30% jest z semaforami, reszta po prostu takie przelotowe bloki które będą uruchamiały ewentualnie jakieś zdarzenia. Odcinki izolowane mam jeden za drugim z pominięciem rozjazdów oczywiście....
Wrzuciłbyś swoją planszę oczywiście jako plik.plansza GbbK
Pozdrawiam
MAciej
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

Tak pamiętam. Tylko odcinki proste. Sama plansza jeszcze nie dokończona w fazie koncepcji. Mam tylko netbooka 10 calowego do gbbkolejki więc będzie trochę nadziubdziane. Oprócz pliku .plansza przesyłam schemat ze scarma dla lepszego zrozumienia z planem okablowania informacji zwrotnej, oraz widok z torowiska z "wypsarzeniem".
Załączniki
bloki wersja 2.plansza
(252.65 KiB) Pobrany 173 razy
koncepcja 53 - 27 odcinki izolowane podlaczenia rewersed (1).JPG
koncepcja 53 flex sekcje zasilania.jpg
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

Te rozjazdy w środku peronu to nie jest dobry pomysł... (stacja górna). Szczególnie, że można by je przesunąć w lewo poza peron.
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

To będzie ciężko bo po lewej stronie zaraz za rozjazdem zaczyna się podjazd pod górkę. Chyba że zrezygnuję z podjazdu to nie ma problemu. ale chciałem mieć jakieś wzniesienie niewielkie, aczkolwiek nie jestem zwolennikiem jakichś nienaturalnych wzniesień na ok 7 cm na odcinku 1,5 m. po prostu nie podoba mi się to na makietach dość niewielkich jak ta moja. A nie chcę robić rozjazdu na wniesieniu. A jak pozostała część?? np rozmieszczenie odcinków izolowanych.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: gbbsoft »

Nie jestem zwolennikiem takiej ilości odcinków izolowanych. Ja wolę je tylko przed semaforami. Ale to nie znaczy, że tak jest źle.
reticulan
Posty: 237
Rejestracja: 29 maja 2018, 21:37
Miasto: Częstochowa
System DCC: Roco 10764

Re: Blok - parametry przejazdu.

Post autor: reticulan »

Teraz możesz zauważyć, że właśnie na stacji jest największy problem oraz ten odcinek 20 cm pomiędzy rozjazdami (drugi tor od góry na stacji) o który tak wcześniej podpytywałem. Ale rozważę naturalnie przesunięcie rozjazdów, muszę się dokładnie przyjrzeć, czy w ty miejscu gdzie wypadną rozjazdy nie będzie pod spodem nogi od stołu, co uniemożliwiłoby montaż napędu podmakietowego. Zastanawiam się także nad likwidacją tej skarpy, którą planowałem na górnym lewym łuku na zewnętrznym torze. Wtedy rozjazd mógłby tam być powiedzmy niedaleko łuku. wydłużyło by to blok na stacji. Musze pokombinować.
ODPOWIEDZ