Bloki, profilowanie - poradnik początkującego.

ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Bloki, profilowanie - poradnik początkującego.

Post autor: ToTom »

Zapisałem sobie wypracowaną procedurę, żeby za rok, jak kupię nową lokomotywę, nie zastanawiać się jak to kiedyś zrobiłęm :)
No i pomyślałem, żeby wstawić do sprawdzenia. A może przyda się komuś?

1. Bezwzględnie na początku trzeba ustalić trzy parametry lokomotywy: przyśpieszanie CV3, hamowanie CV4, prędkość maksymalna CV5. Ja przyjąłem sobie takie wartości – Vmax – mniej więcej 3/4 tego co może silnik. Po prostu żeby wizualnie przy Vmax było w porządku. Trudno mi to opisać, ale wydaje mi się, że przy maksymalnym CV5 lokomotywy jeżdżą po prostu za szybko. CV3 ustawiam tak, żeby lokomotywa płynnie ruszała (zasadniczo wartości producenta nie są złe). CV4 – tu można napisać rozprawkę. Ja założyłem, że lokomotywa powinna płynnie zwalniać ale rozpędzona do Vmax powinna (po podaniu 0) zatrzymać się sama z odległości połowy zakrętu do końca peronu.

2. Profilowanie – ten proces jest bardzo istotny. Moje uwagi są takie: NAJWAŻNIEJSZE jest aby przed pierwszą czujką lokomotywa mogła osiągnąć swoja Vmax. Ale żeby skrócić proces, ustawiam sobie CV3=4. Przy tym nie zmieniam CV4. To pozwala wpisać minimalne wartości przy odległości hamowania. Mi wystarczy 10cm. Lokomotywa długo hamuje a jednocześnie błyskawicznie przyśpiesza i doskonale mi się to sprawdza. A tak króciutki odcinek sprawia, że przy krokach 0-15 nie trzeba czekać wieczności na dojazd lokomotywy do odległego punktu nawracania. Sprawdziłem na 9 lokomotywach i to działa. Po profilowaniu wracam do CV3 z punktu 1.

3. W zakładce lokomotywy trzeba wpisać punkt położenia magnesu (dla kontaktronów) od początku lokomotywy. To ważne, bo jeśli magnes jest na początku wózka, to z jednej strony jest 4cm, a z drugiej może być 16… A to robi różnicę.

4. Wybrałem sobie JEDEN blok, na którym zacząłem testować zatrzymywanie w punkcie. Zrobiłem tak. Z jednej strony (prawej) – zwalnianie w punkcie zwalniania. Z drugiej strony (lewej) – zwalnianie 20cm po przejechaniu punktu (żeby skomplikować sobie sprawę). Odmierzyłem sobie od kontaktronów wjazdowych DOKŁADNIE 130 cm z jednej, a 90 cm z drugiej strony i zaznaczyłem na torze (peronie, trawie, gdziekolwiek), żeby nie mierzyć co chwilę. To ważne, żeby dokładnie w tym bloku to pomierzyć. I nie zmieniać raz ustawionej do testów wartości. Wszystkie lokomotywy dla procesu kalibrowania muszą stawać w tym samym miejscu.

5. Dla bloku, z którego puszczam lokomotywy, założyłem że dla wjazdu do bloku testowego z lewej strony lokomotywa ma jechać 80km/h a z prawej 40km/h (żeby skomplikować sobie sprawę jeszcze bardziej).

6. I zaczyna się zabawa. Teraz otwieramy profilowanie lokomotyw, wybieramy daną lokomotywę i mamy możliwość ręcznego wpisanie CV3 i CV4.
a. CV3 ustalam tak. Puszczam lokomotywę z bloku do bloku i obserwuję wskazania prędkości w programie. Jeśli osiągnięcie prędkości założonej pokrywa się z osiągnięciem jej przez lokomotywę, to CV3 jest ok. Jeśli program za „szybko przyśpiesza”, trzeba zwiększyć (w programie!) CV3.
b. CV4 ustalam tak. Najpierw dla wjazdu z lewej strony (z szybkości 80 km/h, z odległością od punktu hamowania 20 cm). Lokomotywa wjeżdża sobie do bloku testowego i zatrzymuje się za daleko – zwiększam CV4 w programie. Zatrzymuje się za blisko? To zmniejszam CV4 w programie. Generalnie od tej wartości zależy w jakiej odległość od czujki lokomotywa dostanie polecenie hamowania. Jeśli zatrzymuje się w założonym punkcie przechodzę dalej.
c. Zasadniczo z prawej strony powinien już zatrzymywać się tam gdzie trzeba. Jeśli jest różnica kilku cm, a z lewej było idealnie, można pobawić się odległością opisaną w punkcie 3. Ewentualnie delikatnie skorygować CV4 (w programie), ale to wiąże się z powtórnym sprawdzeniem punktu a (i tam dobraniem odległości opisanej w punkcie 3).

7. No i tak trzeba przejść punkty 1-6 dla każdej lokomotywy.

8. Ponieważ niefajnie to wygląda, jak wszystko staje idealnie równo i w tym samym miejscu, zrobiłem sobie grupy lokomotyw – solo/1 wagon/2 wagony/ 3 wagony. Więcej mi się nie mieści przy peronach. I teraz w parametrach bloku, przy wjeździe przed obliczeniami, zapisałem warunki: jeśli lokomotywa jest z grupy solo, zatrzymuje się gdzieś w środku peronu. Jeśli ma jeden wagon – 10 cm dalej. 2 wagony – kolejne 20 cm dalej. 3 wagony – przy końcu peronu. Całkiem skutecznie to działa. Oczywiście trzeba lokomotywy poprzypisywać do konkretnych grup zgodnie z tym, ile mają podpiętych wagonów. Można to zmieniać w trakcie zabawy.

9. Wykorzystując grupy lokomotyw w autoprzejazdach można założyć jakie długie pociągi mogą się zatrzymywać w konkretnych blokach. Np. mam 50 cm toru przy peronie – tam zmieszczą się tylko lokomotywy z jednym wagonem. Z drugiej strony jest tor 70cm – tam staną 2 wagony. I dwa tory ponad 100 cm – tam mogą stawać najdłuższe.

Efekty na filmie. Nie do końca wszystko zadziałało jak trzeba, ale wciąż się uczę.

https://youtu.be/3Mq_WjZD0Xs
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Bloki, profilowanie - poradnik początkującego.

Post autor: gbbsoft »

531 580 :D
ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Re: Bloki, profilowanie - poradnik początkującego.

Post autor: ToTom »

Myślałem, żeby dorobić obrazki, ale chyba jest wystarczająco jasno bez nich. Na pewno muszę dopisać nowe rzeczy w tym wątku z zebranymi komendami.
Awatar użytkownika
Wmac127
Posty: 319
Rejestracja: 12 lut 2017, 16:20
System DCC: XpressNet; LENZ - LZV100, LH100, LH01

Re: Bloki, profilowanie - poradnik początkującego.

Post autor: Wmac127 »

ToTom pisze: 28 lut 2019, 08:10 ... prędkość maksymalna CV5. Ja przyjąłem sobie takie wartości – Vmax – mniej więcej 3/4 tego co może silnik. Po prostu żeby wizualnie przy Vmax było w porządku. ...
Jaką wartość 3/4 Vmax wstawiasz? Czy jest to 3/4 Vmaxa dla danego typu lokomotywy czy jednakowe 3/4 Vmax dla wszystkich?
Podaj przykładową wartość CV5 jaka wstawiasz.
Pozdrawiam
MAciej
ToTom
Posty: 51
Rejestracja: 26 lis 2018, 16:55
System DCC: DR5000

Re: Bloki, profilowanie - poradnik początkującego.

Post autor: ToTom »

Idealnie byłoby wpisać takie CV5, żeby w przeliczeniu na km/h prędkość maksymalna była taka, jaką dana lokomotywa może osiągnąć w realu.
Jakby mi się chciało, zrobiłbym to tak:
1. Szukam Vmax danej lokomotywy w realu,
2. Ustawiam CV5 powiedzmy na 160.
3. Puszczam profilowanie krok 28 i odczytuję prędkość. Jak za mała to zwiększam CV5 jak za duża to zmniejszam.
Tylko że mi się nie chce :)
Póki co założyłem sobie, że pociągi jeżdżą między blokami z prędkościami 40/50/70 km/h.

Moje CV5: (mam różne dekodery)
Loco CV 5
BR132 150
BR220 200
Rh2043 200
BR185 150
BR119 130
SM42 150
BR218 40
SU45 200
TGK2 30
kolejarz
Posty: 53
Rejestracja: 29 kwie 2020, 22:58
Miasto: Ksawerów
System DCC: Martinezo DPB5A, S88

Re: Bloki, profilowanie - poradnik początkującego.

Post autor: kolejarz »

Powiedzcie mi, czy program korzysta z wartości CV 3 i 4?
Co jeśli w dekoderze jest inna wartość niż w programie?
Czy to ma znaczenie żeby były takie same?
Nie mam jeszcze urządzenia do odczytywania CV i nie wiem jakie wartości są w dekoderach a nie chcę ich zmieniać bo loki fajnie hamują i przyspieszają.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Admin
Posty: 2178
Rejestracja: 09 lip 2008, 23:19
Miasto: Warszawa
System DCC: Lenz + Roco

Re: Bloki, profilowanie - poradnik początkującego.

Post autor: gbbsoft »

Program korzysta z CV4, aby obliczyć jak zatrzymać loka na końcu bloku.

Jak są różne wartości w programie niż w dekoderze, to pewnie lok zatrzymuje się nie tam, gdzie program by chciał... :-)
ODPOWIEDZ