Semafor ustawienia
- Wmac127
- Posty: 319
- Rejestracja: 12 lut 2017, 16:20
- System DCC: XpressNet; LENZ - LZV100, LH100, LH01
Semafor ustawienia
1. W momencie synchronizacji z systemem DCC po starcie programu wszystkie semafory na makiecie ustawiły mi się na DROGA WOLNA.
Zamykając program wcześniej semafory były w pozycji STOP
2. W jakim celu jest możliwość zaznaczenia opcji w ustawieniach semafora: dekoder odwrotnie ?
3. Kiedy używamy i w jakim celu funkcji SYNCHRONIZUJ STAN Z MAKIETĄ.
Nie zauważyłem aby po użyciu tej funkcji rozjazd czy semafor zmienił swoje położenia na stan zgodny z faktycznym. 5. Ponadto pojawia się oprócz numeru rozjazdu (zgodne z adresem ustawionym przeze mnie w dekoderze) opcja lub ADRES DEKODERA tu: 14 i numer wyjścia: 0
Zamykając program wcześniej semafory były w pozycji STOP
2. W jakim celu jest możliwość zaznaczenia opcji w ustawieniach semafora: dekoder odwrotnie ?
3. Kiedy używamy i w jakim celu funkcji SYNCHRONIZUJ STAN Z MAKIETĄ.
Nie zauważyłem aby po użyciu tej funkcji rozjazd czy semafor zmienił swoje położenia na stan zgodny z faktycznym. 5. Ponadto pojawia się oprócz numeru rozjazdu (zgodne z adresem ustawionym przeze mnie w dekoderze) opcja lub ADRES DEKODERA tu: 14 i numer wyjścia: 0
Pozdrawiam
MAciej
MAciej
Re: Semafor ustawienia
ad2. To jest opcja drivera danego elementu DCC. Dostępna wszędzie, gdzie jest użyty, czy to w rozjazdach, czy to w semaforach. Akurat ta opcja raczej przydaje się w rozjazdach.
ad3. To było przydatne w niektórych systemach DCC, które nie pamiętały ustawień dekoderów po wyłączeniu prądu. Przeważnie ta opcja jest automatycznie uruchamiania po podłączeniu się z systemem DCC. W menu jest możliwość dodatkowego, ręcznego jej uruchomienia.
ad5. Do funkcjonalność drivera. Istnieją dwa sposoby numerowania wyjść podwójnych (!) dekoderów akcesoriów: albo wg numeracji wyjść rozjazdów albo wg adresów dekoderów i numeru par wyjść podwójnych (liczonych od 0). Stąd te dwie pozycje w driverze elementu DCC.
ad3. To było przydatne w niektórych systemach DCC, które nie pamiętały ustawień dekoderów po wyłączeniu prądu. Przeważnie ta opcja jest automatycznie uruchamiania po podłączeniu się z systemem DCC. W menu jest możliwość dodatkowego, ręcznego jej uruchomienia.
ad5. Do funkcjonalność drivera. Istnieją dwa sposoby numerowania wyjść podwójnych (!) dekoderów akcesoriów: albo wg numeracji wyjść rozjazdów albo wg adresów dekoderów i numeru par wyjść podwójnych (liczonych od 0). Stąd te dwie pozycje w driverze elementu DCC.
Wiki: http://wiki.gbbkolejka.pl
Program do sterowania makietami: http://www.gbbkolejka.pl
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Modelarst ... 0485039078
Program do sterowania makietami: http://www.gbbkolejka.pl
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Modelarst ... 0485039078
Re: Semafor ustawienia
Czy jest możliwość ustawienia semafora przed blokiem (stacją) aby sygnalizował możliwość wjazdu do bloku (semafor wjazdowy)?
Re: Semafor ustawienia
Semafor wjazdowy musi być w kolejnym bloku, bo inaczej lok się nie ma jak zatrzymać.
Blok to miejsce zatrzymania loka, nie koniecznie stacja (czyli peron na stacji).
Jeżeli postawisz semafor przed blokiem, to będzie on powtarzał sygnał semafora, który jest w bloku (semafory powtarzające).
Blok to miejsce zatrzymania loka, nie koniecznie stacja (czyli peron na stacji).
Jeżeli postawisz semafor przed blokiem, to będzie on powtarzał sygnał semafora, który jest w bloku (semafory powtarzające).
Wiki: http://wiki.gbbkolejka.pl
Program do sterowania makietami: http://www.gbbkolejka.pl
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Modelarst ... 0485039078
Program do sterowania makietami: http://www.gbbkolejka.pl
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Modelarst ... 0485039078
Re: Semafor ustawienia
Czy można prosić o wskazanie miejsca ustawienia semafora wjazdowego np. do bloku "Stacja A tor 1".
Czy ma on być przed rozjazdem Z12 czy za?
Próbuję z tymi semaforami wjazdowymi ale nie działa mi to jak powinno.
Czy ma on być przed rozjazdem Z12 czy za?
Próbuję z tymi semaforami wjazdowymi ale nie działa mi to jak powinno.
Re: Semafor ustawienia
Semafor wjazdowy jest w bloku 1.
Inaczej lok się nie ma jak zatrzymać, jak podasz na nim światło czerwone.
Inaczej lok się nie ma jak zatrzymać, jak podasz na nim światło czerwone.
Wiki: http://wiki.gbbkolejka.pl
Program do sterowania makietami: http://www.gbbkolejka.pl
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Modelarst ... 0485039078
Program do sterowania makietami: http://www.gbbkolejka.pl
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Modelarst ... 0485039078
Re: Semafor ustawienia
Czyli semafor wyjazdowy "blok 1" jest semaforem wjazdowym "Stacja A tor 1" ?
Rozumiem to tak: Przed Z12 stawiam sygnalizator z takimi samymi ustawieniami (kopia) jak semafor w dole bloku 1?
Tylko wtedy po wyjechaniu z bloku 1 sygnał zmieni się na S1 (Stój) zanim lokomotywa zdąrzy dojechać do tego skopiowanego sygnalizatora?
Rozumiem to tak: Przed Z12 stawiam sygnalizator z takimi samymi ustawieniami (kopia) jak semafor w dole bloku 1?
Tylko wtedy po wyjechaniu z bloku 1 sygnał zmieni się na S1 (Stój) zanim lokomotywa zdąrzy dojechać do tego skopiowanego sygnalizatora?
Re: Semafor ustawienia
Porządnie to powinno być tak:
- jest sobie stacja
- stacja ma perony. Tor przy każdym peronie to blok, na końcu bloku po obu stronach semafory
- jeżeli stacja ma mieć semafory wjazdowe, to stawiasz bloki (najczęściej półbloki) przed wjazdem do stacji i stawiasz jeden semafor w każdym z tych półbloków (od strony stacji). Wtedy lok ma szansę się zatrzymać przed wjazdem do stacji na tych właśnie blokach.
Czasami jest tak, że jest mało miejsca między stacjami. Więc wtedy można połączyć dwa półbloki w jeden "cały" blok z dwoma semaforami. Wtedy jeden semafor jest semaforem wjazdowym dla jednej stacji, a drugi dla drugiej.
A co do semaforów "powtarzających": stawia się je przed blokiem (z punktu widzenia jazdy loka), ale nie dalej niż pierwszy rozjazd. Czyli między semaforem powtarzającym a następującym za nim blokiem nie może być rozjazdu. Wtedy semafor w bloku i semafor powtarzający dostają do ustawienia sygnał dla tej samej wyliczonej prędkości (prędkości wyjazdowej z bloku)
Ale semafor "powtarzający" nie spowoduje zatrzymania przed nim loka (bo nie ma bloka), powinien tylko podpowiadać jaki sygnał lok zaraz zobaczy na "prawdziwym" semaforze.
Tu masz co taki semafor powtarzający powinien pokazywać: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sygnał_powtarzający
Zauważ, że nie ma na nim sygnału "Stop"....
- jest sobie stacja
- stacja ma perony. Tor przy każdym peronie to blok, na końcu bloku po obu stronach semafory
- jeżeli stacja ma mieć semafory wjazdowe, to stawiasz bloki (najczęściej półbloki) przed wjazdem do stacji i stawiasz jeden semafor w każdym z tych półbloków (od strony stacji). Wtedy lok ma szansę się zatrzymać przed wjazdem do stacji na tych właśnie blokach.
Czasami jest tak, że jest mało miejsca między stacjami. Więc wtedy można połączyć dwa półbloki w jeden "cały" blok z dwoma semaforami. Wtedy jeden semafor jest semaforem wjazdowym dla jednej stacji, a drugi dla drugiej.
A co do semaforów "powtarzających": stawia się je przed blokiem (z punktu widzenia jazdy loka), ale nie dalej niż pierwszy rozjazd. Czyli między semaforem powtarzającym a następującym za nim blokiem nie może być rozjazdu. Wtedy semafor w bloku i semafor powtarzający dostają do ustawienia sygnał dla tej samej wyliczonej prędkości (prędkości wyjazdowej z bloku)
Ale semafor "powtarzający" nie spowoduje zatrzymania przed nim loka (bo nie ma bloka), powinien tylko podpowiadać jaki sygnał lok zaraz zobaczy na "prawdziwym" semaforze.
Tu masz co taki semafor powtarzający powinien pokazywać: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sygnał_powtarzający
Zauważ, że nie ma na nim sygnału "Stop"....
Wiki: http://wiki.gbbkolejka.pl
Program do sterowania makietami: http://www.gbbkolejka.pl
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Modelarst ... 0485039078
Program do sterowania makietami: http://www.gbbkolejka.pl
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Modelarst ... 0485039078
Re: Semafor ustawienia
Dziękuję za wytłumaczenie. Teraz to już ogarniam.
Re: Semafor ustawienia
Zauważyłem w tym wątku dobre spostrzeżenie. Semafory niekiedy po synchronizacji ustawiają się na sygnał: "wolna droga". Słabe to to jest, gdy odnosimy to do rzeczywistości. Jedynie na blokadzie samoczynnej sygnał zezwalający na jazdę jest "podstawowy". Normalnie semafory powinny być domyślnie na stój. Dobrze by było, że przy każdej awarii, synchronizacji itp jednak po zadziałaniu były na stój. Osobiście uważam, że mając dobrodziejstwo cyfrówki powinniśmy zbliżać naszą zabawę do rzeczywistości. No nie tak dosłownie bo wiele rzeczy na tym poziomie byłoby trudne do realizacji.